Halvin puhelinliittymä ei aina ole halvin – Näin vältät sudenkuopat

Halvin puhelinliittymä ei aina ole halvin

Tässä artikkelissa kerron omista kokemuksistani liittymävalinnoista ja siitä, miten halvin vaihtoehto voi lopulta tulla yllättävän kalliiksi. Puhelinliittymä ei ole aina helppoa valinta, eikä halpa hinta tarkoita aina hyvää diiliä. Jos haluat säästää rahaa – mutta myös hermojasi – lue, mitä kannattaa ottaa huomioon ennen kuin tilaat seuraavan liittymäsi.

Halvin puhelinliittymä ei aina ole halvin – näin vältät sudenkuopat

Mainokset lupaavat paljon. Halpa hinta, rajattomasti kaikkea, ei sitoutumista, eikä turhia kustannuksia. Usein silmään osuu markkinoiden halvin puhelinliittymä, joka tuntuu niin hyvältä, ettei sitä voi ohittaa. Näin minäkin ajattelin, kun etsin uutta liittymää ja päädyin tekemään virheen, joka opetti enemmän kuin yksikään liittymävertailusivu.

Moni liittymä näyttää halvalta vain pinnalta. Kun alkaa tarkastella tarkemmin, mitä hintaan oikeasti sisältyy, kuva muuttuu. Yhtäkkiä mukana on toimitusmaksu, datakatto, heikko kuuluvuus tai sopimusehto, joka sitoo vuodeksi. Se, mikä vaikutti täydelliseltä diililtä, muuttuu nopeasti arkiseksi harminaiheeksi ja laskuksi, jota maksetaan turhaan.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo sivuillaan, että puhelinliittymien määräaikaisuudelle on asetettu enimmäiskesto, joka on 12 kuukautta. Luojan kiitos. Väärällä valinnalla kärsit ja kärvistelet siis vain vuoden, jonka jälkeen voit vaihtaa liittymän parempaan.

Liittymän valinta on yllättävän henkilökohtainen juttu

Yksi tärkeimmistä asioista, jonka opin, on se, ettei ole olemassa kaikille sopivaa “parasta liittymää”. Se, mikä toimii yhdelle, voi olla täysin hyödytön toiselle. Jos käytät nettiä paljon, mutta asut jossain jorpakossa, jossa tietyllä operaattorilla ei ole kunnollista kuuluvuutta, mikään datapaketti ei pelasta huonoa yhteyttä. Jos taas käytät puhelinta pääasiassa viestittelyyn ja surffailuun Wi-Fi:n kautta, voi rajaton 300 Mbit/s liittymä olla sinulle täysin ylimitoitettu.

Itse luulin pitkään tarvitsevani mahdollisimman nopean ja rajattoman liittymän. Ajattelin, että “varmuuden vuoksi” on hyvä maksaa vähän enemmän. Vasta kun seurasin tarkemmin omaa käyttöäni, tajusin, että todellisuudessa valtaosa netinkäytöstä tapahtui kotona langattomassa verkossa ja että datakattoon pääseminen vaatisi lähinnä elokuvien striimaamista ympäri vuorokauden. Tämän tajuaminen johti siihen, että vaihdoin liittymää ja laskuni pieneni reippaasti ilman, että käytännössä mikään muuttui.

Halpa liittymä voi käydä kalliiksi, jos se ei toimi

Suurin yllätys oli kuitenkin se, että puhelinliittymä, jonka valitsin aluksi juuri sen houkuttelevan hinnan vuoksi, ei toiminut kunnolla siellä, missä sitä eniten tarvitsin. Asuinalueeni oli kartalla aivan verkkoalueen reunamilla ja vaikka mainoksessa luvattiin “erinomainen kuuluvuus”, todellisuus oli toinen. Puhelut pätkivät, netti takkusi ja videopuhelut olivat tuskaa. Ja mikä pahinta – asiakaspalvelussa tämä kuitattiin “aluekohtaisena vaihteluna”.

Tässä vaiheessa aloin ymmärtää, että liittymän valinta ei ole vain tuotekysymys, vaan myös sijaintikysymys. Ennen uuden liittymän tilaamista kannattaa oikeasti tarkistaa, toimiiko se käytännössä siellä, missä itse viettää eniten aikaa. Kaikki liittymät eivät ole yhdenvertaisia koko Suomessa, vaikka niin usein annetaan ymmärtää.

Ehtoja, joita kukaan ei mainosta

Toinen tärkeä havainto liittymävalinnasta liittyi sopimusehtoihin. Aluksi kaikki näytti hyvältä: ei määräaikaisuutta, ei piilokuluja, helppo irtisanominen. Mutta kun sukelsin syvemmälle käyttöehtoihin, aloin nähdä toisenlaista todellisuutta. Joissain tapauksissa sopimuksen purkaminen edellytti soittamista tiettyyn numeroon tiettyyn aikaan, toisissa peruminen onnistui vain kirjallisesti. Joissain tapauksissa irtisanomisaika oli useita viikkoja, vaikka markkinointi oli antanut kuvan “joustavasta käytöstä”.

Tässä kohtaa tajusin, kuinka tärkeää on lukea ne tylsimmätkin rivit – juuri ne, joita ei koskaan mainosteta isolla fontilla. Liittymän valinta ei ole vain hinta, vaan myös sen mukana tuleva vastuu ja velvollisuudet. Mikään tarjous ei ole hyvä, jos siitä pääsee eroon vain taistelun kautta.

Vertailu voi tuntua tylsältä, mutta se kannattaa

Aluksi koko liittymävertailu tuntui vaivalloiselta ja vähän turhalta. Kaikki näytti samalta, hinnat liikkuivat samoissa rajoissa ja lupaukset kuulostivat toistensa kopioilta. Mutta kun otin hieman enemmän aikaa ja jaksoin todella perehtyä vaihtoehtoihin, aloin nähdä eroja. Löysin tarjouksia, joita ei mainostettu kovaan ääneen, mutta jotka sisälsivät oikeasti hyödyllisiä etuja – kuten rajattoman datan kohtuullisella nopeudella ja selkeät ehdot ilman määräaikaisuuksia.

Löysin myös operaattorin, jonka asiakaspalvelu toimi nopeasti ja ystävällisesti. Tämä ei ehkä näy heti hintalapussa, mutta sen huomaa silloin, kun jokin menee pieleen. Ja sitä tapahtuu aina välillä. Hyvä asiakaspalvelu ei tee liittymästä halvempaa, mutta se tekee siitä turvallisemman.

Kun hyvä tunne on tärkeämpi kuin halpa hinta

Ehkä suurin oppi, jonka tästä prosessista sain, oli se, että liittymän kanssa kannattaa luottaa myös omaan fiilikseen. Jos jokin tarjous tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, se usein on juuri sitä. Jos jokin ehto hämmentää tai tuntuu epäselvältä, siihen kannattaa pysähtyä. Ja jos joku liittymä toimii niin kuin sen pitää ja siihen on tyytyväinen, ei ehkä ole järkeä vaihtaa vain muutaman euron säästön vuoksi.

Fiksu valinta ei aina ole halvin – mutta se voi olla paras. Liittymä, joka toimii luotettavasti, ei yllätä laskussa eikä aiheuta stressiä, on sellainen, joka tekee arjesta sujuvampaa. Ja loppujen lopuksi juuri sitä varten liittymä on olemassa.

Ptfu.fi
Logo