sunnuntai 6. huhtikuuta 2014

äMMän pätoivoinen yritys kesäkuntoon 2014, osa 1/10

Minä olen nyt sellainen mamma, jonka kroppa ei ole ihan palautunut synnytyksen jälkeen hoikkaan ja tiukkaan kuntoon. Ja kyllä, niitä ihania "rakkausarpiakin" löytyy, eikä vatsa ole vielä kiinteimmästä päästä. Lisäksi kilojakin on kannettavana. No mutta, onneksi asia on korjattavissa! Ah, liikunta, urheilu, treenaus, mitä näitä nyt on.

Olen tosi kova aloittamaan harrastuksia: jo lapsena harrastelin kaikenlaista. Usein aloitin harrastuksen jonkun pojan takia. Olen esimerkiksi harrastanut lapsena judoa, yleisurheilua, jalkapalloa, telinevoimistelua ja balettia. Jälkimmäiset kaksi eivät olleet poikien takia, vaikka urheilutalolla telinevoimistelutreenien jälkeen olikin kiva katsella, kun pojat painivat tai pelasivat salibandya ;) Lisäksi harrastin ala-asteiässä talvisin laskettelua suksilla. Ylä-asteella vaadin saada lumilaudan (oli vaan pakko saada, koska kaikilla muillakin oli!), jonka sitten sainkin ja laskettelu jäi siihen. Vaadin myös skeittilautaa (söpöt rokkaripojatkin skeittasi): enpä oppinut skeittaamaankaan, mutta skeittilauta taitaa vielä olla vanhempieni autotallissa. Kutsuisinkin itseäni amatööriurheilijaksi. Pelit ja vehkeet on kivat, mutta harjoittelu jää vähän taka-alalle. Kyllästyn aika helposti, joten tarvitsen tarkat ohjeet ja muuttuvan treeniohjelman. Ennen raskautta kävin ahkerasti kuntosalilla. Minulla oli jopa oma personal trainer, ja siitä tykkäsin (siis kuntosalista). Pt oli nainen. Jos olisi ollut mies, eihän siitä treenauksesta olisi mitään tullut, en olisi kehdannut ihan hikipäissäni treenata. Nyt kuitenkin haluan taas kokeilla miten juoksu sujuu, ennen kuin jatkan taas kuntosaliharrastustani.
Legginsit ja topit: my favorites, ei muuten purista eikä kiristä.
Päätin itseäni motivoidakseni julkaista täällä 10 viikon juoksuohjelmani: tavoitteena on 10 viikon päästä juosta 10 km. Poikani synnytyksestä on sellaiset 6 viikkoa, kun tämän aloitan. Nyt jaan teidän kanssanne shokeeraavia mittojani! Katsotaan mitä niille käy kun viikot kuluvat.

-Pituus 165cm 
(Tuleekohan mulle muutama sentti lisää?)
- Paino: 67kg
-Vatsan ympärys: 94cm
- Reiden ympärys: 52cm
- Pyllyn ympärys: 106cm

Tissien ympärystä on turha ruveta mittaamaan, koska imetän, joten se mitta on jossain ihan eri sfääreissä. C-kupista E-kuppiin, woop woop! Iloitsen vielä kuin voin, imetyksen jälkeen hymy saattaa hyytyä.

Jepp.. tästä on hyvä lähtee...
Sellanen tasapaksu pötkö

Tässä tärkeimpiä muistisääntöjä ja vinkkejä amatööriurheilijoille:

- Aseta tavoite. Minun on painollinen: 60 kiloon pitäisi päästä.
- Merkkaa kalenteriin liikunta-ajat ja noudata niitä.
- Ota kuva itsestäsi ennen kuin aloitat, ja aina säännöllisin väliajoin uudelleen.
- Ota mitat, sillä senttejä saattaa lähteä vaikket huomaa sitä kiloissa tai kuvissa niin selvästi.
- Muuta kaksi elämäntapaa kerrallaan: liika muutos kerralla ei onnistu. Minä aloitin tämän juoksun ja rajoitan makeansyöntiä, sallin sen itselleni kerran viikossa. Muuten syön jo aika terveellisesti.
- Juo paljon vettä.
- Älä ole itsellesi liian ankara.
- Osta tavoitefarkut. Minulla on, ja muuten monet, joihin ennen synnytystä satuin mahtumaan, but not anymore.
- Asian mukaiset treenivaatteet tuovat jo jonkilaista motivaatiota. Minulla tärkeimmät ovat kunnon urheilutoppi ja adidaksen juoksutoppi, tukee näitä megalolloja.

Oikeastaan oon tyytyväinen omaan kroppaani, mutta mun vaatekaappi ei, joten run fat mama run! Myös haluaisin sen kiinteän pyykkilautavatsan, se on sellainen unelma (vähän niinkuin se muhkea pankkitilin saldo). Pysytään kuitenkin realisteina: suklaa maistuu vähän liiankin hyvin.

Juoksuohjelma löytyy internetin ihmeellisestä maailmasta.

Ensimmäinen viikko on mennyt kivasti, olen jopa joka päivä noudattanut ohjelmaa ja selvinnyt siitä. Minusta tämä on kiva ohjelma siitä, että se on jokaisen helppo aloittaa itekseen kotona, eikä se ole kovin haastava. Esikoisen jälkeen vajaa viisi vuotta sitten aloitin samaisen ohjelman ja pääsin melkein loppuun asti. Juoksin jo yli 5km, mutta mutta... Nyt jos onnistuisin paremmin...

Haastankin teidät mukaan kanssani juoksemaan!

Sporttinen ulkomuoto tärkein. Vois alkaa käyttää näitä kuteita ihan koko ajan.
Kaikella rakkaudella,

9 kommenttia:

  1. Jee tsemppiä äMMä! Jos en inhois juoksua näin paljon niin lähtisin mukaan :) Mut pidän sulle peukkuja ja huohotan niskaan.

    VastaaPoista
  2. Minullakin on juoksukengät kaapissa, mutta arvaapa onko niillä juostu ikuisuuksiin? :D Jotenkin eivät enää edes istu jalkaan. Lähellä on yleisurheilumesta, mutta en ole kehdannut mennä sinne hikihatussa löntystämään, kun oikeat urheilijat vetävät kolme kertaa ohi, kun olen vielä ensimmäisellä kierroksella. Tykkäsin kyllä metsässä kirmaamisesta, mutta olen sellainen tyyppi, että urheilen mielelläni vain seurassa. Yksinään motivaatio on pahasti hukassa.
    Elämäntaparemonttia olen itsekin kokeillut, mutta pienissä määrin. Tarkoitus oli karistaa pari kiloa ja kiinteytyä, mutta sitä aina lepsuu. Karkkia en ole ostanut, mutta limpparia ja leivonnaisia... No, ainakaan en käytä teessä enää sokeria/hunajaa, joten pienistä asioista eteenpäin! :D Liikuntaakin olen lisännyt, joten ehkäpä sitä jossain vaiheessa sitten uskaltautuu hankkiutumaan kesäkuntoon.

    Onnea painonkaristus/kiinteytymisurakkaan! Kaunis ja "hyvänmuotoinen" olet mielestäni tosin noinkin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt hakemaan juoksukengät kaapista :D Ainahan tuolla ulkona kulkee niitä himoliikkujia ja me amatöörit jäädään jalkoihin ;) Nyt on onneks vielä iltaisin pimeää kun käyn lenkillä säästyy säälikatseilta :D Mä oon huono urheilemaan ilman tsemppejä ja mun urheilullinen mieheni onneksi tsemppaa, mutta mikä parasta tykkää musta just tälläsenä :)

      Poista
  3. Siis toi on ihan paras juoksuohjelma!!! Rento aloitus pienellä määrällä, toimii mulle. Viime kerralla jaksoin 5km:iin asti. Sen jälkeen tullu kaksi lasta ja vielä ois muutama kilo ylimääräistä keskivartalolla. Voisin yrittää tässä kevään aikana lähteä juoksuhaasteesen mukaan. Ensi viikolla jopa? :)
    Tsemppiä ja onnea urakkaasi!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö ookkin kevyt ja helppo lähteä mukaan. Aloita ensiviikolla heti :)

      Poista
  4. Mä aloitin juoksemaan viime marraskuussa, ja olen moneen otteeseen harmitellut, ettei mittoja tai kuvia tullut otettua etukäteen, eli toi on kyl tosi hyvä vinkki! Toisaalta paino ei ole oikein mihinkään liikkunut, joten en olisi täysin vakuuttunut, että muuallakaan olisi oikean suuntaista muutosta näkyvissä, että silleen ihan ok ettei ole kuvia masentamassa... mutta pystyn nykyään juoksemaan 10km ilman ongelmia, kun viime kesänä vaikeuksia vielä tuotti 10 metriä, että kaipa sekin jotain. :P

    VastaaPoista
  5. Olisi ihana kuulla edistymisestäsi joka viikko :) Aloitin myös tämän postauksen innoittamana samaisen juoksuohjelman. Alku on kyllä tuntunut kevyeltä, vähän liiankin. Voiko tuo todella tepsiä :D Katsotaan mitä tuleman pitää... samaan syssyyn olen jättänyt myös karkit, suklaat, keksit, sipsit yms. pois. Ei ihminen sellaisia kuitenkaan tarvii. Tsemppiä ja kirjoittele miten menee!!

    VastaaPoista

Kommentoi ja ylistä, beibi! Vastaan, jos ehdin.