torstai 15. elokuuta 2013

Äitivartalosta huippukuntoon

Sim kirjoitti aiemmin vauvamahoistamme, ja kirjoitus herätti kovasti huomiota. SIM oli synnytyksen jälkeen lähes heti rantakunnossa, mutta oma tarinani ei kuitenkaan ollut niin ruusuinen. Tämä on niille naisille, jotka ovat epätoivoisia kaikkien näiden ”mahani ei alkanut roikkumaan koska elin terveellisesti raskauden aikana” -postausten tähden tai niille, jotka pelkäävät lapsien hankintaa omien geeniensä tähden. Tässä siis minun tarinani tähän päivään asti.

Ensimmäinen raskaus oli minulle todella helppo: lihoin alle kymmenen kiloa ja pystyin loppuun asti tekemään lähes mitä vain.

Toinen raskaus (mahassa Hopeajärvi)
Ensimmäinen raskaus (mahassa Tähtitaivas)


Sitten toista lastani odottaessani lihoinkin odottamatta 35 kiloa! Selkäni oli niin kipeä, että pystyin vain vaivoin nousemaan seisomaan, ja vaikka söin terveellisesti, paino vain nousi. Tämän seurauksena synnytyksen jälkeen mahani jäi roikkumaan. Se roikkui ihan kunnolla housujeni päällä, kun olin synnyttänyt.

Minun pelastukseni löytyi yllättäen Hollywoodista. Sain julkkisten personal trainerin Tracy Andersonin (ei mainosta :) ) raskauden jälkeisen jumppavideon, jossa hän lupaa, että noudattamalla hänen ohjeitaan tunnollisesti nahka palaa takaisin lihakseen, vaikka se roikkuisi kuinka. Aloin kuntoilemaan hänen ohjeidensa mukaisesti. Jumppavideo oli tunnin mittainen, se piti tehdä joka päivä. Jumpan pystyi tekemään vaikka vauvan kanssa. Se koostui aika helpoista ja yksinkertaisista liikkeistä, käsilläkin vain heilutaan ja tartutaan ilmaan. Mitään kuntosalia tai ylimääräistä aikaa ei siis tarvittu, minulle riitti vain televisio/läppäri ja tila lattialla. 

toisen raskauden jälkeen

Hopeajärvi kiipeili aina päälleni kun tein vatsalihasliikkeitä ja Tähtitaivas teki niitä vieressäni. Lapsetkaan eivät siis olleet mikään este liikkumiselle, päinvastoin: jumppa oli hauskaa touhuamista, jota lapset mielellään katselivat ja touhusivat mukana.



Pystyin kuntokuurini aikana syömään mitä vain. Jo ensimmäisen kerran jälkeen näin tuloksia (ihan oikeasti!), mutta treeni oli hullunrankkaa vatsalihaksien osalta. Jaksoin sitkeästi tehdä treenin joka päivä, sillä lapsetkin nauttivat jumppa-ajastamme. Viikon jälkeen olin koukussa, ja kuukauden jälkeen seisoessani suorassa vatsani näytti hyvältä (tosin roikkui vielä, kun kumarruin). Kun sitten treeni alkoi olla liian helppoa, siirryin saman naisen Metamorphosis-jumppaan, jossa treeniliikkeet vaihtuvat kymmenen päivän välein, etteivät lihakset tylsisty. Tässä kuvia tämänhetkisestä tilanteestani, kun nuorin lapseni Hopeajärvi on vuoden ikäinen:


En tahdo korostaa mitenkään laihuutta, sillä pidin enemmän pyöreistä muodoistani - ne eivät vain ole minulle enää mahdollisia. Onneksi jumppa, jota teen, ei kasvata lihaksia miehekkäiksi, vaan muokkaa vartaloani naisellisemmaksi, eli pienentää vyötäröä tekemättä sixpäkkiä, pienentää reisiä ja nostaa peppua. Projektini tällä hetkellä on kasvattaa takapuoltani :P Katsotaan, postailenko siitä jossakin vaiheessa ;)

Ennen lapsia

Suosittelen siis kaikille äideille (ja muillekin) Tracy Andersonin jumppaa. Se toimi minulla, vaikka luulin vatsanahkani jäävän ikuisesti roikkumaan. Jumppaa pitää vaan jaksaa sitkeästi tehdä joka päivä. Tässä lisäksi pari hauskaa vinkkiä kuntoiluun:

1. Aamulla pyrin syömään heti herättyäni valtavan, monipuolisen aterian, se pitää ahmimisen loitolla lopun päivää.

2. Leivän päälle kannattaa heittää aina ihan hirveät määrät kaikkea vihreää (kurkkua, salaattia, avokadoa)

3. Jos laihdutat, valitse aina kulutustuotteissa terveellisesti, niissä joissa et edes huomaa eroa, kuten rasvaton maito tai cokis zero normikolan sijaan.

4. Laita lautasesi oikein kauniisti lautasmallin mukaisesti (syömme myös silmillämme), syö se äläkä ota enempää vaikkei olisi kylläinen olo, joskus se tulee myöhemmin.

5. Muunna ahdistus, yksinäisyys ja suru liikunnaksi, sen sijaan että söisit. Alkuun treenaa sitä kovemmin mitä enemmän ahdistaa, pian endorfiinit sulattavat ahdistuksen :P

6. Kun treeni sattuu lihaksissa, nauti siitä, se tarkoittaa että lihaksesi kasvavat :)


33 kommenttia:

  1. Täällä yksi valaskala kahden lapsen jäljiltä kyselee että mikähän sen videon nimi on ja mistähän sitä sais? ;) nimim. Tarttis varmaan tehdä jotakin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No voit googlettaa Tracy Anderson, ebaysta ainakin löytyy ja huuto.netistä ^^

      Poista
    2. Onko se sun käyttämä video siis post pregnancy 1? Tolla on noita sarjoja vissiin enemmänki.

      Poista
    3. Juu, se uusikin on silti saanut hyvät arvostelut.

      Poista
  2. Hyvältä näyttää! :) Varmaan tarvis vielä itsekuria, että pääsis tohon... Mutta muakin kiinnostaa, mistä ton videon sais?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tracy Anderson ebaysta löytyy, siltä on juuri ilmestynyt post pregnancy 2 mitä en ole kokeillut mutta varmaan ok, se itse tekee sitä siinä pari viikkoa synnytyksen jälkeen.

      Poista
  3. Oletpa kaunis äiti!

    VastaaPoista
  4. kattelin youtubesta tota videota. en edes taipuis tollein :D jalat ei mee mulla noin suoraks http://www.youtube.com/watch?v=ndgUxVE7L1A&list=PLD0434AF475DCCEE5 mutta ei haittaa, haluun testata. oon kolmen lapsen 28v äiti, maha ei roiku, mutta ei oo kyllä lihaksiakaan. tunnustan: oon laihaläski! jatkan blogin kyyläilyä jatkossakin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa joo! Ei mullakaan aluksi teipunut mitenkään, mutta vaikka tuossa ei ole venyttelyjä, on musta tullut hullun taipuisa ^^ Hauskaa saada uusi lukija! :)

      Poista
  5. en oo synnyttäny, oon 16v mut aijon testata noita tracyn videoita! kiitos vinkistä, meenkin lyllertämään tohon lattialle... ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noi on tosi hyviä synnyttämättömillekkin, itse kadun etten sillon vielä liikkunut! Tässä linkki youtubevideoon, jos ei tahdo ostaa (tätä tein joskus kun läppäri meni rikki, on rankka ja hauska!) https://www.youtube.com/watch?v=aOfduIreS48&list=PL21337B2A2968357E

      Poista
    2. Kertoisitteko jumppa-asioisat säälittävän tietämättömälle, mutta skarppaamishaluiselle: Miten usein teette tuota sarjaa, siis 9 videota putkeen? Haluan alkaa jumpata, mutta olen niin rapakunnossa että mietin, paljonko kroppa mahtaa kestää...

      Kiitokset mahtavasta blogista!

      Poista
    3. 6 päivää viikossa ois ihanne, mutta ei tarvitse masentua jos ei ihan sitä jaksa. Olen silti huomannut että kun pitää vain yhden vapaapäivän, kuntoilusta tulee helpommin rutiini!

      Poista
  6. En ole synnyttänyt, mutta löysää nahkaa löytyy, joten tämä voisi olla tosi hyvä. Jos vielä youtubesta löytyy, niin voisi alkaa kokeilla näitä niin ei miehen tarvitse liikunnan puutetta marista. Kankea olen kuin rautaputken niellyt, mutta ehkä harjoittelulla alkaa venymään asentoihin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa! Oma elämänlaatu on parantunut hurjasti säännöllisen liikkumisen myötä :P

      Poista
  7. Mielenkiintoinen jumppa :) itse pääsin huippukuntoon raskauden jälkeen Callaneticsilla mutta vaihtelun vuoksi voisin tätäkin kokeilla. Jos jotakuta kiinnostaa Callanetics, suosittelen lämpimästi, uskomattomat tulokset jo muutamassa viikossa. Synnytyksestä on 8 kk, en ole ollut näin hyvässä kunnossa kymmeneen vuoteen ja ikää mulla on 30 v :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi olkoon kuntoon pääsemisen johdosta ^^

      Poista
  8. Halusin kiittää tästä postauksesta. :) Olin itse tosi epätoivoinen synnytyksen jälkeen. Sain just ennen raskautta laihdutettua varresta pois 40 liikakiloa ja sitten ne tuli kaikki raskausaikana takaisin. Jo ennestään huono kunto laski ihan pohjalukemiin ja mä ajattelin etten nouse siitä alhosta ikinä. Sitten luin tän postauksen ja kolme viikkoa sitten aloin lyllertämään olohuoneen lattialla tällä ohjelmalla. :) Vaikka en todellakaan jaksa vielä kaikkia toistoja ja sarjoja, tuntuu jo paremmalta, vaikka matka on vielä pitkä ja osittain en usko että koskaan maaliin pääsenkään, tuntuu hienolta, että jaksan kiivetä pelkät portaat ylös hengästymättä! ;) Eli Kiitos SH! Ja terveiset MRV:lle, jos se vielä muistaa. :) Ja suuret onnitteut blogin muuton johdosta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi olen niin onnellinen että sain rohkaistua sinua! Jatka ihmeessä ja kirjoittele tänne tuloksista! Musta on tuntunut että vaikka oon yrittänyt kovasti saada ihmisiä liikkeelle, ei kukaan oikein innostu.

      Poista
    2. ehkä hiukan jälkijunassa, liikkeelle kuitenkin. kiitos vinkistä kotona tehtävään yksinkertaseen liikkumiseen! paree ku ykskää personal treineri, tämä teidän blogi kokonaisuudessaan :D here I come, uusi upea elämä!

      Poista
    3. Mahtavaa! Olisi ihana kuulla miten sujuu!

      Poista
  9. Pakko kysyä että missä ajassa sait noita tuloksia?
    Mulla tulee kohta vuosi synnytyksestä ja sun inspiroimana ostin Tracyn post precnancyn ja mat workoutin. Vähän joka puolella on ylimääräistä mutta erityisesti maha häiritsee kun roikkuu hiukan sektiohaavan päällä. ei tosin kovin pahasti enää ja tuntuu pienentyvän koko ajan lisää. Olis kiva kokeilla jos siihen ylimääräseen nahkaan auttais nää treenit.
    Ja voi luoja että on rankkaa! en jaksanut tehdä loppuun asti vaikka miten yritin, tosin takana oli sitä ennen tunnin lenkki. :D
    Miten pitkään teit noita jumppia et jaksoit tehdä loppuun asti?
    Ja kiitos vielä jos jaksat vastata tähän kommenttiin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ah anteeksi en ole huomannut että tänne on tullut kommenttia!

      En aluksi jaksanut loppuun mutta silti tein, ja aina kun en jaksanut makasin vain hetken ja yritin tehdä niin paljon kuin voi. Siitä se energia sitten kasvaa. Sen lisäksi latasin ihan mahtavan kännykkäsovelluksen joka antaa sulle jokaisen aterian siihen tarkoitukseen kuin itse haluat (esim. laihduttamiseen tai lihaskasvatukseen). Oikea ruokavalio antaa sitä lisävirtaa ihan ihmeellisesti! Jos ihmisiä kiinnostaa voin kyllä tehdä jatkoa tälle, kertoen edistyksestä ja muista vinkeistä ^^

      Poista
    2. Ja tuloksia tuli siinä pikkuhiljaa. Mulla on aina ollut tuossa mahan keskellä sellainen outo paikka mihin kerääntyy läski :D Se sitten roikkui, ja muualta aloin olemaan hyvässä aika nopeasti, sanoisin ehkä parissa viikossa huomasin tulokset hyvin, ja parissa kuukaudessa alkoi anoppi huomauttelemaan että alan olemaan liian laiha :P Se keskellä oleva lähti sitten vasta kun laihdutin (ja meinaa aina palata jos en tee vatsalihastreeniä :D)

      Poista
    3. Oliko toi sovellus minkä niminen minkä latasit? :)

      Poista
  10. Haluaisin muistuttaa, että kannattaa sitten tsekata vatsalihasten tilanne ennen kuin tekee mitään vatsalihastreeniä. Vatsalihasten erkaantuma eli rektusdiastaasi voi nimittäin jäädä pysyväksi raskauden jälkeen, vaikka neuvolassa aina sanotaan, että se palautuu.

    Eli jos vatsa pömpöttää tai napa näyttää omituiselta, niin googleta "diastasis check", niin löydät ohjeet, joilla voit määrittää, onko sinulla diastaasia. Jos diastaasi löytyy, niin mitään lankkuja, rutistuksia ym. painetta vatsaonteloon aiheuttavia liikkeitä ei kannata tehdä, vaan keskittyä ensin syvien lihasten vahvistamiseen. Muuten ongelma voi pahentua.

    Noiden treenikuvien perusteella näyttäisi siltä, että nuo vatsalihasliikkeet eivät ole hyväksi, jos kärsii diastaasista.

    Diastaasi on verrattain yleinen "vaiva", mutta siitä ei Suomessa puhuta! Jotkut myös tuntuvat uskovan, että se on vain esteettinen haitta, vaikka näin ei todellakaan ole: diastaasi kertoo siitä, että keskivartalon korsetti ei ole kunnossa (mm. suoria vatsalihaksia yhdistävä sidekudos on yleensä venynyt/haurastunut), mikä voi aiheuttaa mm. selkä- ja lantionpohjaongelmia.

    Minulle jäi ensimmäisestä raskaudesta diastaasi, mutten tajunnut sitä, koska mistään tällaisesta ei puhuta neuvolassa. Olisipa joku kertonut siitä minulle jo ensimmäisessä raskaudessa, niin olisin voinut raskauksien välissä tehdä asialle jotain ja diastaasini olisi todennäköisesti pienempi ja sidekudokseni paremmassa kunnossa eikä vatsanahkani olisi venynyt toisessa raskaudessa (ekassa en saanut yhtä ainutta raskausarpea).

    Eli joo, mä en todennäköisesti voi ikinä saada "vanhaa" vatsaani takaisin, vaikka kuinka treenaisin, MUTTA toivon voivani vahvistaa lihaskorsettiani ja sulkea diastaasin + parantaa sidekudosta. Olen aloittanut MuTu Systemillä treenaamisen neljä viikkoa sitten, ja jo nyt tunnen muutoksia syvien lihasten toiminnassa. En vielä vanno MuTun nimeen, mutta se vaikuttaa tosi lupaavalta.

    VastaaPoista
  11. Minäkin kiitän tästä postauksesta :) Sain toisen muksun reilut 2 kk sitten (vanhempi on 2v). Nyt olen tehnyt reilun viikon verran tuota jumppaa ja sopivan haastavaa on, vieläkään ei mene kaikki sarjat ihan täysin, mutta melkein!

    Sain tästä postauksesta ja tuosta videosta sopivasti tsemppausta kuntoilun aloittamiseen, ja on tosi helpottavaa että ei ole pakko lähteä salille. Käytännössä en sinne edes mitenkään pääsisi, en ole vielä kertaakaan onnistunut tekemään tuota jumppaakaan ilman keskeytystä.

    Nyt odotan ilolla että olen kesällä siinä kunnossa että kehtaan lähteä kesällä kekkaloimaan bikineissä rannalle :) Vaikka kehtaan tietenkin uittaa muksuja oli kroppa minkänäköinen hyvänsä, niin sen kivempaa mitä mukavampaa :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan mahtavaa että olet innostunut liikkumaan! Kerro ihmeessä menestyksestäsi! Minut tekee niin onnelliseksi että olen innostanut ihmisiä ^^

      Poista
  12. Hyvä, että täällä muistutettiin diastaasista. Haluaisin vielä tuosta korsettilihaksesta jakaa omaa tietoani täällä (toivottavasti jollekulle hyötyä): korsetti (keskikehon ympäri) ja pallea (poikittain ylävatsassa) ovat tärkeitä hengittäessä ja usein raskauden edetessä korsettilihakset joutuvat auttamaan palleaa enemmän, koska pallean tila pienenee. Lauluopinnoissani olen kuullut, että naiset hengittävät muutenkin laulun suhteen enemmän "väärin", eli enemmän muilla lihaksilla kuin pallealla, mikä on ymmärrettävää, koska luonto... Itselle parhaita korsettiharjoituksia ovat olleet hengitysharjoitukset. Löytyy youtubesta. Suosittelen kaikille, parantaa ryhtiä ja litistää vatsaa (itsellä läski ei näytä niin pahalta vatsalihasten päällä, kun maha ei pömpötä), nopeet tehdä, vaikka 10 min päivässä, ei tule hiki, joten voi tehdä missä vaan seisten. En siis tiedä auttavatko ne diastaasiin, mutta turvallisia ja ergonomisia harjoituksia ne ainakin ovat. Harjoituksista löytyy tietenkin rankempiakin asteita, mutta suosittelen aloitamaan lihasten aktivoinnista perus hengitysharjoituksilla.
    KIITOS tästä postauksesta, meinasin jo luovuttaa löllömahani suhteen :D mutta yritetään nyt Tracyn jumppaa!

    VastaaPoista

Kommentoi ja ylistä, beibi! Vastaan, jos ehdin.